Traseu auto prin Pasul Tabla Butii - Muntii Tataru (1.340 m)
Blogul a fost mutat la adresa www.carpathiandream.ro.
Versiunea curenta a articolului: Traseu auto: Slon - Pasul Tabla Butii - Cetatea Tabla Butii - Valea Stanii - Maneciu.
[Articolul a fost actualizat la 24.04.2015]
1685. Tara Romaneasca. Caravanele strabat Valea Teleajenului si urca agale in munti, pe drumurile de pamant ce serpuiesc prin padurile dese de la poalele Tatarului. Destinatia? Kronstadt. Important centru de comert aflat la granita de est a Imperiului Austriac.
Drumul, aflat initial la adapostul brazilor falnici, urca pe langa apele cristaline ale Teleajenului, trece pe langa cascade tumultoase si ajunge in sfarsit pe platoul insorit al Muntilor Tataru. In departare se vede o cetate impunatoare unde ostasii aflati in turnuri inalte vegheaza permanent trecatoarea.
Aici butoaiele cu marfa vor fi verificate si comerciantii isi vor plati darile. Drept dovada, butoaielor li se va aplica o tabla stantata special. Nu este nimic surprinzator in viata negustorilor. Este o zi obisnuita in Cetatea Tabla Butii.
2014. Romania. Uniunea Europeana. Pornim calatoria inapoi in timp mergand in directia Valenilor de Munte si continuand pe DJ 230 (Drajna de Sus - Podurile - Valea Lespezii), iar apoi pe DC 30 (Valea Lespezii - Slon).
Accesul auto poate fi facut cu orice masina urmand DN 1A spre Valenii de Munte, apoi continuand pe DJ 102B (Valenii de Munte - Drajna de Sus - Gura Bascei) pana in localitatea Drajna de Sus. Daca veniti din directia Brasovului trebuie sa intrati in Valenii de Munte si sa faceti stanga pe drumul care este la 45 de grade fata de DN 1A, in intersectia cu benzinaria OMV (vizualizati locatia pe Google Maps). Daca veniti din directia Ploiestiului trebuie sa intrati in Valenii de Munte, sa traversati localitatea si sa faceti dreapta (inainte) pe drumul mai sus amintit (vizualizati locatia in Street View). Daca veniti din directia Buzaului trebuie sa mergeti pe DN 10 pana in localitatea Gura Bascei (vizualizati locatia pe Google Maps), urmand apoi sa faceti stanga pe DJ 102B si sa continuati traseul pana in localitatea Drajna de Sus trecand prin localitatile Bascenii de Jos, Calvini, Bascenii de Sus, Zeletin, Tarlesti, Bodesti, Posestii Pamanteni, Posestii Ungureni, Nucsoara de Sus, Nucsoara de Jos si Ogretin.
Indiferent din ce directie veniti trebuie sa intrati in localitatea Drajna de Sus si sa continuati pana in centrul localitatii unde se afla primaria si intersectia cu DJ 230 (vizualizati locatia pe Google Maps). De aici se va continua pe DJ 230 prin localitatile Podurile, Valea Borului, Cerasu, Valea Bradetului si Valea Lespezii, urmand ca apoi sa se continue pe DC 30 pana in Slon, ultimul bastion al civilizatiei inainte de a urca in munti. Drumul urmareste cursul ralului Drajna.
Se va continua pe drumul asfaltat prin localitatea Slon pana in punctul in care drumul devine de pamant si incepe sa urce printre gospodarii. Varianta cea mai buna de urcare este cea direct inainte, deoarece drumul este mai larg si mai bine intretinut. La scurt timp veti ajunge intr-o zona in care drumul continua aproape orizontal trecand pe langa niste rezervoare aflate pe partea dreapta (vizualizati locatia pe Google Maps). De aici se continua cca. 200 m pana la o intersectie cu un drum forestier spre dreapta. Daca mergeti inainte si aveti o masina cu garda inalta (ex. Chevrolet Captiva) puteti cobora spre Lacul Maneciu si DN 1A.
Se va continua traseul pe drumul forestier aflat spre dreapta cca. 6,0 km pana ajungeti la o serie de serpentine destul de dificile pentru o masina de oras (vizualizati locatia pe Google Maps) care va vor conduce pe un platou superior. Pana in acest punct drumul se poate parcurge de orice masina, insa de aici este recomandat numai masinilor cu garda la sol ridicata (ex. Dacia Logan). Daca sunteti insetati exista un izvor amenajat cu apa curata si buna pe partea stanga langa o stana aflata inainte de aceste serpentine (vizualizati locatia pe Google Maps).
Din acest punct distanta ramasa este de cca. 9 km de drum forestier pana in Pasul Tabla Butii. Portiunea finala este recomandata stict masinilor 4x4 cu garda ridicata la sol, insa ar putea fi atacata probabil si cu masini gen Dacia Logan. Tot traseul este drept, fara a avea variante de a rataci traseul. Recomandarea generala este sa pastrati drumul bine conturat in detrimentul alternativelor apropiate deoarece de multe ori acestea sunt deteriorate. Cel mai inalt punct al traseului este la 1.400 m altitudine, locatie din care se pot vedea Muntii Ciucas, inclusiv Cabana Muntele Rosu si Centrul de Seismologie, Muntii Siriu si Muntii Podul Calului, afllati in apropiere de DN 10.
Daca aveti timp puteti cobori din masina si urca pe Varful lui Crai (1.502 m) de unde se poate vedea chiar si Lacul Maneciu.
Ajunsi in Pasul Tabla Butii puteti vizita Monumentul Eroilor din Primul Razboi Mondial si ruinele cetatii medievale de vama Tabla Butii. Conduceti prudent, calcati pe urmele miilor de negustori care au poposit in acest punct de-a lungul sutelor de ani in care cetatea a fost principalul punct de hotar din zona. In plus, daca va uitati atent pe Google Maps veti vedea ca pamantul din zona este plin de urme ale fostelor transee in care soldatii au luptat in 1916. 3.000 de soldati au aparat aici granita Romaniei de atunci, multi dintre ei nereusind sa se intoarca la familii, sacrificandu-se pe acest teren accidentat care inca poarta urmele transeelor si a obuzelor care au lasat rani adanci in acest munte plin de istorie. Coordonate GPS: N 45°28'21" E 26°3'11".
Intoarcerea spre DN 1A se va face obligatoriu pe traseul pe care ati venit pentru masini care nu sunt 4x4 sau SUV. Pentru masini 4x4 sau SUV, in special daca nu a plouat in zilele anterioare, se poate continua pe drumul care trece prin ruinele cetatii, continua spre stanga si incepe sa coboare prin padure urmand a ajunge in Valea Stanii si apoi in DN 1A. In cazul in care traseul prezinta noroi este recomandat sa va intoarceti deoarece exista riscul de impotmolire, iar traseul este slab tranzitat.
0 comments: